موسسه ی سبز اندیشان جوان تقدیم می کند
توجه :این مقاله با توجه به بحث های روزانه ی این موسسه به روز می شود.
اَعوذُ بالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ
شیطان شیطان که نام واقعی آن ابلیس است از موجوداتی بوده که سالیان دراز خداوند را عبادت می کرده.پس از این که خداوند انسان را از گِل بی ارزش آفرید ، به شیطان و بقیه ی فرشتگان فرمان داد تا به انسان سجده کنند ، امّا شیطان که خود از جنس آتش بود دچار غرور شد و به دستور خداوند عمل نکرد.از این رو از فرمان خداوند اطاعت نکرد و همیشه در صدد است تا انسان را از راه راست منحرف نماید.
آیا شیطان فرشته است؟ از آنجایی که فرشتگان وظیفه دارند خدا را عبادت کنند و از خود اختیاری ندارند و نمی توانند از فرمان خداوند سرپیچی کنند و با توجه به این که شیطان از فرمان خدا سرپیچی کرد نمی توان شیطان را فرشته نامید. با توجه به این که شیطان از آتش آفریده شده است و جنّیان هم از آتش آفریده شده اند شیطان یکی از جنّیان است.
اقسام شیطان 1- شیطان انسان (انسان شیطان صفت) 2- نفس عمّاره ی انسان 3- ابلیس
راه های شناخت دوست انسان برای شناخت دوستانش و برای این که متوجه شود که دوستش شیطان صفت نباشد، سه ملاک می تواند به کار ببرد: 1-روانشناسی به این معناست که خود انسان دارای نیرو هایی غیر طبیعی برای شناخت انسان ها از روس ظاهر باشد که این کار از هر کسی بر می آید. 2-دعوت به کار خیر انسان می تواند دوستش را به کار خیر فرا خواند و مشاهده کند که آیا دوستش با او همکاری می کند یا نه. 3-علت دوست شدن با او انسان باید در این باره فکر کند که دوستش چرا با او دوست شده. آیا به خاطر خود او و اخلاق و رفتارش و یا به خاطر مسائل مادی.
علت تقلید کردن در اسلام از آنجایی که تقلید کار میمون است و در مسائل مختلف کاری ناپسند به شمارمی آید پس در اسلام تقلید چیست؟ علت تقلید این است که انسان همان طور که در زمان بیماری به پزشک متخصص برای مداوا مراجعه می کند و از او کمک می گیرد، در مسائل احکام و عبادی هم باید به نزد متخصص احکام (مجتهد یا مرجع تقلید) رفت.
نوشته شده در 1/6/1388 توسط محسن شفیع زاده نظر بدهید
چند نکته ...
ادغام یرملون اگر قبل از حروف « ی ر م ل و ن » تنوین یا «ن» ساکن بیاید ، حروف یرملون مشدّد می شوند. مانند: قولً مِّن رَّبِّ الرَّحیم
نکته ای برای وضو اگر بیش از یک عضو از وضو جبیه باشد، باید تیمّم کنیم.
نکته ای برای نماز اگرانسان در مکانی باشد که در آن جا اگر انسان بخواهد بنشیند و نماز بخواند برایش ضرر داشته باشد ، باید ایستاده نماز بخواند. مثلا هنگامی که انسان با لباسی بسیار تمیز ناچار است در محیطی مثل لجن زار نماز بخواند.
برای انجام اعمال دینی ملاک باید خدا باشد نه غیر خدا
نوشته شده در 2/6/1388 توسط محسن شفیع زاده نظر بدهید
علامت های وقف در قرآن م : وقف لازم است. مثال : آیه 253 بقره
تِلْكَ الرُّسُلُ
فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ كَلَّمَ
اللَّهُ وَرَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجَاتٍ وَآتَيْنَا عِيسَى
ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ
الْقُدُسِ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِينَ مِنْ
بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ
وَلَكِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَمِنْهُمْ مَنْ
كَفَرَ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلُوا وَلَكِنَّ
اللَّهَ يَفْعَلُ مَا يُرِيدُ (٢٥٣)
ط : وقف مطلق، یعنی وقف بر آن خوب است. لا : عدم وقف ، وقف لازم نیست.مثال : آیه 145 بقره
وَلَئِنْ أَتَيْتَ
الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ بِكُلِّ آيَةٍ مَا تَبِعُوا
قِبْلَتَكَ وَمَا أَنْتَ بِتَابِعٍ قِبْلَتَهُمْ وَمَا
بَعْضُهُمْ بِتَابِعٍ قِبْلَةَ بَعْضٍ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ
أَهْوَاءَهُمْ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّكَ
إِذًا لَمِنَ الظَّالِمِينَ (١٤٥)
ز : نشانه بهتر بودن وصل است.
ج : جایز است وقف کنید.
.: .: : وقف معانقه: در صورت وقف بر موضع اول وقف بر موضع دوم جایز نیست و در صورت وف بر موضع دوم، ابتدا از موضع جایز نیست. مثال : آیه 26 مائده
قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعِينَ سَنَةً يَتِيهُونَ فِي الأرْضِ فَلا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ (26)
نوشته شده در 3/6/1388 توسط محسن شفیع زاده نظر بدهید
انواع همزه همزه قطع ، همزه وصل همزه قطع مانند : اَفَلا در اول خخوانده می شود ولی همزه وصل که به صورت الف که بالای آن یک "ص" کوچک نوشته می شود در ابتدا خوانده نمی شود بلکه به ماقبل وصل می شود. مثال همزه فصل
وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ
بِالْقِسْطِ
وَلا
تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ (٩) مثال همزه قطع
يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ
وَالإنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ
أَقْطَارِ
السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ
فَانْفُذُوا لا تَنْفُذُونَ إِلا بِسُلْطَانٍ (٣٣)
نکته ای برای وضو اگر در وضو اعضای وضو به نوعی جوهر آغشته باشند به شرطی که جوهر دارای جرم نباشد ، می توان با آن جوهر وضو گرفت مثل جوهر خودکار. ولی اگر اعضای وضو به جوهری که جرم دارد آغشته باشند مانند لاک ناخن و یا لاک غلط گیر ویا روان نویس و مانند این ها، جوهر مانع رسیدن آب به اعضای وضو می شود و وضو باطل است.
نوشته شده در 4/6/1388 توسط محسن شفیع زاده نظر بدهید Change language:
|
|